Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Alstoms första 3- vagntågsätt sätts in på Panama Citys tunnelbanelinje nr. 1

Det nya tunnelbanetågets vagnar har också bredare dörrar med mycket plats för passagerare i förbindelsegångarna mellan vagnarna. Dessutom är förarhytten utformad för att ge maximal sikt för föraren. Foto: Alstom
Det nya tunnelbanetågets vagnar har också bredare dörrar med mycket plats för passagerare i förbindelsegångarna mellan vagnarna. Dessutom är förarhytten utformad för att ge maximal sikt för föraren. Foto: Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 02 jul 2017

Panamas metrolinje 1, som är cirka 16 km lång och har 14 stationer, går tvärs genom Panama City, mellan stadens nordliga och sydliga förorter. Sedan trafiken inleddes i april 2014, har sträckan fungerat som en viktig del av Panama: s kollektivtrafiknätverk.

Hälften av linjen går som högbana och drygt hälften under mark. En ny station planeras vid den gamla fd militärflygplatsen i det som till 1999 var kanalzonen i nordamerikansk ägo.

På grund av förstärkning av tågflottan från 20 tre-vagnsätt till 26 st. fem-vagnsätt, kommer linje 1 i Panama Citys Metro att kunna förhöja mobiliteten avsevärt för nästan 300 000 passagerare, som använder linjen dagligen.

Metropolis-tågen, som har tillverkats i Alstoms fabrik i spanska Santa Perpetua, uppnår högsta miljöstandard på grund av tågsättets lätta viktmodell, vilket i sin tur gör det möjligt att nå upp till optimal dragkraft och ökad energiåtervinning.

Denna nya fordonsenhet kommer upp till maxhastigheter på 90 km/h.  Den är utrustad med modern passagerarkommunikation och informationssystem.

Källa: Alstom

 

Annons

Annons

Annons