Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 21 2017
Senaste Nytt

Bombardiers joint venture levererar 40 tågvagnar till Kina

Ny generation av miljövänliga tågsätt av typ CRH1A-A är kända för avancerad design och exceptionell passagerarupplevelse. Foto: Bombardier Sifang (Qingdao) Transportation Ltd (BST)
Ny generation av miljövänliga tågsätt av typ CRH1A-A är kända för avancerad design och exceptionell passagerarupplevelse. Foto: Bombardier Sifang (Qingdao) Transportation Ltd (BST)
Publicerad av
Markku Björkman - 20 jun 2017

Bombardier Transports kinesiska joint venture Bombardier Sifang (Qingdao) Transportation Ltd (BST) har fått ett kontrakt från China Railway Corp. (CRC) för att leverera 40 höghastighetsvagnar av typ CRH1A till kinesiska Nanning Railway Bureau.

Kontraktet, som värderas till cirka 543 miljoner kinesiska yuan (73 miljoner euro), avser fem stycken åtta-vagnars-sätt, som kommer att bli en del av den pågående integrationen av Guangxiregionens höghastighetståg inom det nationella höghastighetsnätet.

- Vår banbrytande järnvägsteknik är en av drivkrafterna bakom den snabba utvecklingen av Kinas avancerade nätverk för höghastighetståg, konstaterade Bombardier Chinas VD Jianwei Zhang nyligen.

- Vi har redan levererat över 3000 järnvägsvagnar för höghastighetståg inom den kinesiska marknaden och det senaste kontraktet är ytterligare bevis på vår förmåga att konsekvent utnyttja vår kompetens och erfarenhet för att bidra till utvecklingen av lokala och nationella ekonomier i regioner som Guangxi, underströk Jianwei Zhang.

Guangxi är enligt Zhang, ett viktigt område för turism och handel och en betydande sydostasiatisk trafikknutpunkt. Höghastighetstågen kommer att bidra till att integrera Guangxi i det nationella nätverket, ansluta regionen till närliggande städer och stimulera lokalekonomin samtidigt som passagerarnas reseupplevelse förbättras.

Förutom en drifthastighet på 250 km i timmen har detta miljövänliga tåg också utrustats med ett speciellt aluminiumchassi, som ökar prestandan och bidrar till lägre driftskostnader på grund av minskad vikt, spårslitage och aerodynamisk utformning.

Tågsätten tillverkas vid Bombardier Sifangs fabriksanläggning i Qingdao, Kina och kommer att utrustas med Bombardiers MITRAC framdrivnings- och kontrollsystem. Ansvarigt företag för leveranser är ett separat Bombardier-kinesiskt joint venture, Bombardier CPC Propulsion System Co. Ltd. (BCP).

 

Annons