Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 26 2017
Senaste Nytt

Snabbare ryck med DB:s moderniserade ICE 3

Trean blir det snabbaste tåget inom ICE - flottan. Foto: Oliver Lang/Deutsche Bahn AG
Trean blir det snabbaste tåget inom ICE - flottan. Foto: Oliver Lang/Deutsche Bahn AG
ICE-treans bistro omvandlas till en riktig restaurang. Foto: DB
ICE-treans bistro omvandlas till en riktig restaurang. Foto: DB
Publicerad av
Markku Björkman - 12 mar 2017

Deutsche Bahn har inlett moderniseringen av bolagets 15 år gamla höghastighetståg ICE 3 för 210 miljoner euro. Bland annat förvandlas bistron till en restaurang och från och med december förkortas restiden mellan Berlin och München till mindre än fyra timmar.

Tåget ska bli snabbare, men det ska också bli betydligt bekvämare att åka tåg mellan Berlin och München i framtiden. Om höghastighetslinjen, som går igenom natursköna skogsregionen Thüringer Wald, kan tas i drift i december 2017 och om bygget av sträckan Berlin-München kan avslutas innan dess kommer restiden för de snabbaste tågen att reduceras med två timmar till knappt fyra timmar.

Allt blir, enligt Deutsche Bahn, mycket enklare när sträckan körs med moderniserade tåg. Det första moderniserade ICE 3 presenterades nyligen i Berlin. Dessa tåg kan köra upp till 330 kilometer i timmen, vilket gör trean till det snabbaste inom ICE - flottan.

För de mera matglada passagerarna blir bistron nog den största förändringen. Den omvandlas till en restaurang med mersmak. Med hjälp av ny köksteknik försöker man minska mängden av klagomål. Istället för tolv, finns det nu 20 platser i matsalen. Kökspersonalen, som får friare händer och kan därmed ge sig in på ”gourméliknande äventyr”, som en av anställda uttryckte sig under presentationen.