Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, aug, 17 2017
Senaste Nytt

Afghanistans första järnväg är 75 kilometer lång

En bild från järnvägsbyggets slutfas, då uzbekiska arbetare och ingenjörer inspekterade banan de byggde åt Afghanistan. Foto: Central Asia Regional Economic Cooperation (CAREC)
En bild från järnvägsbyggets slutfas, då uzbekiska arbetare och ingenjörer inspekterade banan de byggde åt Afghanistan. Foto: Central Asia Regional Economic Cooperation (CAREC)
Publicerad av
Markku Björkman - 08 mar 2017

Den 21 december 2016 provkördes Afghanistans första järnväg. Sedan början av 2017 pågår tågtrafiken i norra delen av landet.

Sträckan har byggts från gränsen till Uzbekistan till staden Mazar-e-Sharif, som är det näst största kommersiella centret i Afghanistan efter huvudstaden Kabul. Järnvägen har en längd av 75 kilometer, men är anknuten till den transasiatiska järnvägen via en rad andra länder.

Järnvägssträckan är en personlig succé för den regionala ledaren, Balkh-provinsens guvernor Mohammad Atta Noor. Hans inflytande återspeglas av det faktum att det inte förekom några attacker eller störningsaktioner från Talibanernas sida mot byggandet av banan.

Framför allt har det nya banavsnittet betydligt mer än bara ett symboliskt värde. Exempelvis betyder järnvägen att det finns i princip en järnvägsförbindelse hela vägen via Uzbekistan och Ryssland till Östersjöns hamnar.

Afghanistan är rikt på naturresurser. Utländska företag, i synnerhet Kina och Indien har visat stort intresse för afganska mineraler såsom koppar, järn, olja och naturgas. Afghaner själva hoppas på att landets naturresurser kommer att rädda landets ekonomi.

Förutom utnyttjandet av naturresurser i de norra delarna, erbjuder järnvägen Natos ISAF-styrkor ett välkommet alternativ vid en tidpunkt då transitvägarna genom Pakistan har blivit ytterst osäkra.

 

 

Annons