Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 13 2017
Senaste Nytt

Siemens bygger järnvägsdepå för Rhein-Ruhr-Express

Grundstensläggning för en järnvägsdepå i Tyskland för linjen Rhein-Ruhr-Express. Foto: Siemens
Grundstensläggning för en järnvägsdepå i Tyskland för linjen Rhein-Ruhr-Express. Foto: Siemens
Publicerad av
Markku Björkman - 08 mar 2017

Den 7 mars lades grundstenen för en imponerande järnvägsdepå i Tyskland för linjen Rhein-Ruhr-Express.  Siemens bygger en ny service- och uppställningsplats på 70 000 kvadratmeter, där rullande materiel förvaras och underhålls när de inte är i reguljär trafik.

Den nya 163 meter långa byggnaden uppförs på platsen för en tidigare bangård vid stambanan mellan Dortmund och Lünen. Depån, som blir 63 meter bred och 12,4 meter hög, får en hall med sex underhållsspår. Tillsammans med ett lager, administrativa och personalvårdande byggnader och en reningsanläggning för tåg, kommer konstruktionen att omfatta totalt 5,5 kilometer räls och hjuldiagnosutrustning.

Enligt Siemens, kommer tågdepån att använda cirka 15 procent mindre energi än den rekommenderade standardmängden som stadgas i den europeiska energisparförordningen.

Dessutom undertecknade Siemens redan 2015 ett kontrakt, som uppgick till 1,7 miljarder euro, för leverans av 82 ellok av typ Desiro HC för linjen Rhein-Ruhr-Express och för underhåll av dessa lok under 32 år.

Järnvägsföretagen Abellio och National Express kommer att inleda trafiken med dessa tåg i december 2018. En testserie genomförs i mitten av 2018. Rhein-Ruhr-Express kommer att ansluta de viktigaste städerna i regionen, inklusive Köln, Leverkusen, Düsseldorf, Duisburg, Bochum, Dortmund och Bielefeld, med vissa turer som sträcker sig så långt som till Koblenz.

Annons