Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 19 2017
Senaste Nytt

Uppåt för Inlandsbanan

Den 22 december 2016 startade Inlandsbanan med dagliga avgångar Östersund och Mora, tur och retur. Totalt har 4 473 resenärer åkt sträckan sedan trafikstart till och med februari vilket är 14 procent upp jämfört med föregående år.

Foto: Inlandsbanan
Foto: Inlandsbanan
Publicerad av
Christer Wiik - 06 mar 2017

Pendeltrafiken på Inlandsbanan, som i projektform startade den 9:e januari mellan Orsa-Mora samt Åsarna-Östersund, har haft 2 838 resenärer sedan trafikstart. Dalarna har visat sig vara en braksuccé medan pendlingen från Åsarna med den tidiga tidtabell som ligger idag tyvärr inte uppfyller förväntningarna.

- Antagligen behövs både kortare restid och senare avgångstid än dagens 06.13 från Åsarna för att locka resenärer, säger Peter Ekholm vd Inlandsbanan AB.

-Det är dock inte möjligt att korta restiderna i vinter men till en framtida upphandlad modern persontrafik på Inlandsbanan 2019 är en restid mellan Svenstavik – Östersund på mindre än 45 min målsättningen, avslutar Peter.

Projektet kommer att pågå fram till och med den 11:e juni då Inlandsbanans sommartrafik mellan Mora-Gällivare tar över.

Annons

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...