
Så ska fler kvinnor bli spårvagnsförare
Under två kvällar i februari och mars har spårvagnsdepån i Alvik ordnat prova på-kvällar för tjejer. Förutom information om spårvagnsföraryrket har kvinnorna tillsammans med en handledare fått prova att köra spårvagn inne på depån.
- Vi vill öka andelen kvinnliga förare, berättar Ann-Marie Heurgren-Jonsén, enhetschef på Tvärbanan och initiativtagare till eventet som genomförs för första gången i år.

Får inte män söka jobb hos er?
– Självklart får de det. Flera män har hört av sig och frågat om inte de också kan få prova på att köra spårvagn. Men jag tror inte att man ska blanda killar och tjejer på informationskvällarna. Det är så lätt att tjejerna hamnar i skymundan då och inte vågar ta för sig. Men kanske ordnar vi en prova på-kväll för bara killar framöver.
Andelen kvinnliga förare har länge legat strax under 20 procent, och siffran tenderar att ligga still där.
– Jag tror att kvinnor tror att spårföraryrket är mer tekniskt och svårare än vad det är, säger Ann-Marie. Men det behövs verkligen inget teknikintresse för att klara av det. Jag anser att spårvagnsförare är ett yrke som passar män och kvinnor precis lika bra, lägger hon till.
Och syftet med prova på-kvällen är just det: att visa tjejerna som är där att det inte är så komplicerat att köra vagnarna. All kunskap får de under utbildningen som ingår, och det enda kravet är att den som söker ska ha b-körkort och vara över 20 år. Vilken bakgrund hen har i övrigt är oväsentligt.
Ann-Marie Heurgren-Jonsén älskar själv att köra spårvagn. Hon kan inte tänka sig ett bättre jobb och är fylld av entusiasm över möjligheten att rekrytera fler kvinnliga kollegor.
– Den som tror att spårvagnsföraryrket är monotont har helt fel, säger hon. Att köra spårvagn är en enorm frihetskänsla och hela tiden är det nya förutsättningar. Ingen dag är den andra lik. Vädret varierar och utmaningarna med det, liksom resenärerna och de olika förutsättningarna i den omgivande trafiken.
Av de omkring 25 tjejer som besökte depån under tjejkvällarna har nästan alla skickat in en jobbansökan. Nu startar en omfattande rekryteringsprocess som består av en kort telefonavstämning samt ett webbaserat förtest för att stämma av simultankapacitet och koncentrationsförmåga. Klarar kandidaten förtestet kallas hen till en lite större personlig intervju och efter den får hen göra ett arbetspsykologiskt urvalstest. Den som därefter går vidare måste också gå igenom en hälsoundersökning innan hen kan påbörja sin utbildning.
Källa: Arriva

Hitachi Rail Italy rullade den 18 april ut tågbolagets första regionala elektriska dubbeldäckare med...

Annons

SNC Lavalin är ett teknikkonsultbolag som bistår kunder i den spårburna transportsektorn med...


Bane NOR har valt Telenor som leverantör av mobil- och telefontjänster för de närmaste åren.
- Det...

Annons

Bombardiers signalsystem godkänt för det kommande moderniseringsprogrammet för den svenska järnvägen
Högeffektiv signalteknik (ERMTS, European Rail Traffic Management System) spelar en nyckelroll i...

Det handlar om ett kontrakt på 169 miljoner euro om leverans av 26 enkel- och dubbeldäckartåg, som...


Musk har betalat 90 procent av totalt 113 miljoner dollar till ett borrbolag, som ska hjälpa honom...
Annons

Statliga Network Rail, som ansvarar för all järnvägs-infrastruktur i England, Skottland och Wales,...

Punktligheten för persontågen under mars blev 88,1 procent, en förbättring med 1,7 procentenheter...
















































