Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 27 2017
Senaste Nytt

Brittiska snabbtågslinjen godkändes efter åtta års debatt 

Euston station kommer att bli huvudstationen för snabbtågslinjen HS2 i London. Foto: Mattbuck
Euston station kommer att bli huvudstationen för snabbtågslinjen HS2 i London. Foto: Mattbuck
Publicerad av
Markku Björkman - 03 mar 2017

Miljardprojektet HS2, en ny snabb tåglinje mellan London och Birmingham, godkändes nyligen av parlamentet efter en utdragen debatt som varat i åtta år.

Försök att förnya landets järnvägsnätet leder allt oftare till protester. Detta är betecknande för det aktuella läget på brittiska järnvägen.

Den brittiska järnvägens största problem är dock de ständiga strejkerna och de allt äldre tågen. Majoriteten av de brittiska tågvagnarna är 20 år gamla eller äldre. De äldsta vagnarna är drygt 40 år gamla och hittas på nattågen mellan London och Skottland.

Järnvägsbolagen i Storbritannien privatiserades på nittiotalet. Infrastrukturen är däremot statsägd, men en uppsjö av främst utländska bolag sköter om servicen, skriver tidningen Hufvudstadsbladet.

Det brittiska systemet får ofta kritik, både av transportexperter och av organisationer som representerar passagerare. 269 000 arbetsdagar gick förlorade mellan januari och oktober i fjol på grund av strejker.

Enligt Office for National Statistics gick 269 000 arbetsdagar förlorade mellan januari och oktober i fjol på grund av strejker, under hela 2015 gick 169 000 arbetsdagar förlorade på grund av strejker.

Brittiska tågpendlare lägger närmare 14 procent av sin månadsinkomst på tågbiljetter. Enligt kampanjgruppen Action for Rail spenderar franska, spanska och tyska pendlare mindre än fyra procent av sin månadsinkomst på tågbiljetter.

Biljettpriserna höjs varje år, i januari blev de 2,3 procent dyrare. En rapport från 2011 visar att de brittiska tågbiljetterna är 30 procent dyrare än tågbiljetter i resten av Europa.

Enligt en studie av Sainsbury's Bank från december 2016 bytte närmare 620 000 jobb under de föregående 36 månaderna därför att de inte hade råd att fortsätta pendla på de brittiska tågen.

De brittiska industrikonflikterna väntas fortsätta och landets experter förutspår fler transportstrejker under våren. En bidragande orsak anses vara brexit och det sjunkande pundet som gör att britternas löner inte räcker lika långt som förut.

 

 

Annons