Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 30 2017
Senaste Nytt

Norska järnvägen behöver dubbeldäckare

Stadlers dubbeldäckare Kiss kan ta 1373 passagerare. Foto: Wikimedia Common, Grubler
Stadlers dubbeldäckare Kiss kan ta 1373 passagerare. Foto: Wikimedia Common, Grubler
Publicerad av
Markku Björkman - 01 mar 2017

I Schweiz, Tyskland och i de flesta europeiska länder är tvåvåningståg en vanlig syn. I Norge har man länge varit mot att införa dubbeldäckare. Nu letar man energiskt efter tvåvåningståg på kontinenten.

Anledningen är de allt fler överfyllda tågen, ett tillstånd, som sedan länge präglar speciellt läget på Østfoldbanan. Egentligen hade de norska järnvägsmyndigheterna inte räknat med någon lösning före 2022. Nu är man dock tvungen att börja leta efter tvåvåningsvagnar i hela Europa.

Vad gör man när tågen är smockfulla och det finns inte utrymme för fler tåg på spåren?  NSB:s järnvägsoperatörer har förmodligen ställt sig denna fråga otaliga gånger.

I november 2015 presenterade norska Ban-och Vägverket en rapport som beskrev vad som skulle göras för att ge mer plats för tusentals nya passagerare i kollektivtrafiken fram till 2030 och därefter.

"Det enda sättet att skaffa fram mer utrymme på varje tåg, är att köra tredubbla tågsätt, vilket kommer att kräva plattformar upp till 330 meter, som Norge inte har. Den längsta perrongen med 220 meter ligger i Oslo. Det andra alternativet är att använda dubbeldäckare. "

Det var dock ingen som tog initiativet till att förvärva eller hyra dubbeldäckare, inte heller på Østfoldbanan. där tågen är enligt NSB:s VD Geir Isaksen speciellt proppfulla.

Järnvägsnyheter.se hänvisar till dubbeldäckaren Kiss, som har tillverkats av samma företag som Flirt-tåget och som har varit mycket populärt i Norge. Medan ett dubbelt tågsätt av Flirt tar 629 passagerare, inklusive sittande och stående, ryms det hela 1373 passagerare i ett tåg av typ Kiss.