Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 27 2018
Senaste Nytt

Bombardiers tåg har färdats 100 miljoner km i Niedersachsen

Publicerad av
Markku Björkman - 24 jan 2017

Bombardiers tåg utgör regionala kollektivtrafikens ryggrad i Niedersachsen, Tyskland. Sedan delstatens kollektivtrafikföretag LNVG inledde verksamheten år 2003 har tågen där befordrat cirka 340 miljoner passagerare med en tillgänglighetsgrad på 99 procent.

Enligt Bombardier Transportation har LNVG- tågen färdats 100 miljoner kilometer i tjänsten sedan driftstarten 2003. LNVG:s  bestånd består av 37 Bombardier Traxx- lok och 220 dubbeldäckade vagnar typ Bombardier Twindexx . 

Prestationen beror, enligt Bombardier på ett nära samarbete mellan tillverkare, ägare, operatör och underhållsleverantör, som ”därmed har frambringat en ny standard för Tysklands kollektivtrafik”. Tåg- och fordonsbeståndet ägs av LNVG, som bedrivs av metronom Eisenbahngesellschaft och underhålls av Bombardier Transportation och dess partners, Osthannoversche Eisenbahn (OHE) och Eisenbahn und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB). 

- Vi är mycket stolta över denna bedrift som visar att kollektivtrafiken i Tyskland kan vara både pålitlig och ekonomisk. Sedan 2003 har vi haft ett nära samarbete med våra partners för att erbjuda pålitlig rörlighet och hög komfort till befolkningen i Niedersachsen. Fortsatt ökande antal passagerare och 100 miljoner avklarade kilometer bevisar detta på ett övertygande sätt, sade Hans-Joachim Menn, VD för LNVG.

- Traxx-lokomotiven har tvåaxliga, spårvänliga boggier av type Flexifloat (började levereras redan under 1970-talet) och drivmotorer av asynkrontyp (underhållsfria).

- I Sverige används Traxx-loket av åtta operatörer: MTAB (Malmbanan, f d SJ, Hector Rail, CargoNet, Railion (f d DSB), Peterson Rail AB, Rushrail AB, Skandinaviska Jernbanor ochGreen Cargo (f d SJ).

Annons

Annons

Annons

Dickursby järnvägsstation och viktig trafikknutpunkt norr om Helsingfors. Nästan alla fjärrtåg och största delen av närtågen, som trafikerar sydfinländska stambanan och direktbanan, stannar på Dickursby station. Tågbyte från fjärrtåg till närtåg eller vice versa går behändigt i Dickursby: Foto: VR
Dickursby järnvägsstation och viktig trafikknutpunkt norr om Helsingfors. Nästan alla fjärrtåg och största delen av närtågen, som trafikerar sydfinländska stambanan och direktbanan, stannar på Dickursby station. Tågbyte från fjärrtåg till närtåg eller vice versa går behändigt i Dickursby: Foto: VR

Finska avregleringen väcker intresse hos stora svenska aktörer

"Börjar i H:fors 2021"

Persontågtrafiken i Finland som ska öppnas upp för konkurrens väcker intresse hos de stora aktörerna...