Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Alstom-Bombardier levererar 255 nya tåg till Île-de-France

Publicerad av
Markku Björkman - 12 jan 2017

Franska järnvägsbolaget SNCF & tillverkarna av rullande materiel, Alstom-Bombardier, beslutade nyligen vid konsortiets senaste gemensamma styrelsemöte, att modernisera och/eller ersätta helt äldre tåg på linjerna D och E i regionen Île-de-France.

Kontraktet omfattar totalt 255 nya tåg (130 för linje D och 125 för linje E), för ett uppskattat värde av 3,75 miljarder euro, vilket är det största kontraktet någonsin som har finansierats av Syndicat des transports d'Île-de-France (STIF).

Enligt konsortiets styrelse kommer parterna att inköpa nya tåg eller renovera drygt 700 tåg för att modernisera all befintlig rullande materiel, som har använts i genomsnitt över 30 år. 

Ordern kommer enligt parterna också att ha en positiv effekt på resten av järnvägsnätet. Drygt 15 procent av RER A- trafiken kommer att överföras till linjen E, som kommer att förlängas till Nanterre år 2022 och eventuellt så långt som till Mantes-la-Jolie två år senare.

Alstom kommer i samarbete med Bombardier att designa och leverera nya generationers tåg för linjerna D och E inom regionen Île-de-France´s nätverk, som drivs av SNCF Transilien. Den första fasta delen av ordern omfattar en leverans av 71 tåg för uppskattningsvis 1,55 miljarder euro, varav 100 procent finansieras av STIF.

I beloppet ingår alla designstudier, industrialisering, projektledning och homologering till ett värde av 450 miljoner euro. Dessa första 71 tåg kommer att levereras 2021 och de sätts in i trafik kort därefter. För konsortiet Alstom-Bombardiers del uppgår prislappen till 1.1 miljarder euro, varav Alstom står för 70 procent och Bombardier för resten.

Regionen Île-de-France har åtta departement, varav staden Paris intar en särskilt framträdande roll. Med drygt 12 miljoner invånare (2016) är regionen den mest folkrika i Frankrike. Sedan medeltiden har Île-de-France varit säte för den franska kungamakten och därefter för republikens institutioner.

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons