Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Arlandabanan skyddas mot kopparstölder

Per Thorstensson, vd Arlanda Express. Foto: Jan Landfeldt
Per Thorstensson, vd Arlanda Express. Foto: Jan Landfeldt
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 12 apr 2016

Stöld av kabel, i syfte att komma åt koppar, ger upphov till driftstörningar och höga reparationskostnader. För att minska stölderna längs med Arlandabanan har A-Train inlett ett samarbete med SmartWater och inför nu märk-DNA för att stöldmärka kablarna längs med Arlandabanan. Detta skriver Arlanda Express i ett pressmeddelande.

Märk-DNA är en ny och effektiv teknik som både ger spårbarhet och har en avskräckande effekt. Stöldmärkningen sker genom att en genomskinlig vätska penslas på kablarna. Vätskan innehåller en unik kod samt mikropunkter vilka görs sökbara i ett internationellt ägarregister som polismyndigheter har tillgång till.

 

- Vi ligger alltid i framkant gällande säkerhet. Men att arbeta mot kopparstölder är inte enbart en säkerhetsfråga, utan även ett sätt att garantera att vi även i fortsättningen är den punktligaste tågoperatören i Sverige , säger Per Thorstenson, VD på Arlandaexpress, i pressmeddelandet.

- Stöldmärkningen har flera funktioner. För det första är den avskräckande, för det andra blir den stulna kopparn spårbar och för det tredje minskar andrahandsvärdet eftersom de som hanterar stöldgods kan fällas för brott. Vi är enormt glada över att kunna hjälpa att skydda Arlandabanan mot kopparstölder , säger Björn Mannering, vd för Eurosafe Security Solutions, distributör av SmartWater i Sverige.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons