Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 27 2017
Senaste Nytt

Danskt klartecken till Fehmarn-förbindelse

Den fasta Fehmarn bält-förbindelsen är tänkt som en 18 kilometer lång sänktunnel mellan Rödbyhamn och Puttgarden. Karta: femern.com
Den fasta Fehmarn bält-förbindelsen är tänkt som en 18 kilometer lång sänktunnel mellan Rödbyhamn och Puttgarden. Karta: femern.com
Publicerad av
Christer Wiik - 07 mar 2016

Den tysk-danska tunnelförbindelsen genom Fehmarn bält, mellan danska Rödby och tyska Puttgarden, kommer allt närmare byggstart. Det efter att danska Folketinget nyligen enats om ge klartecken till att det statligt ägda bolaget Femern A/S kan inleda kontraktsförhandlingar med byggkonsortierna om att bygga anläggningen.

Enligt tidningen Ystads Allehanda, som i sin tur hänvisar till danska politiko.dk så har ett avtal undertecknats av transportminister Hans Christian Schmidt (V) och de partier som stödjer Fehmarnförbindelsen. Förutom regeringen är Socialdemokraterna, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, De Radikale, SF och De Konservative med i avtalet, skriver Ystads Allehanda. Avtalet innebär att man nu kan arbeta vidare med de anbud som har kommit in från entreprenörer.

Transportministern Hans Christian Schmidt (V) säger till politiko.dk:- Jag tycker att det här projektet nu är inne på rätt spår igen. Det har varit en fantastisk insats från alla inblandade. Nu är det fullt fokus på att hålla kontakten med de tyska myndigheterna.

Det tyska miljögodkännandet väntas bli klart de närmaste åren, förväntningarna ligger inom två år, skriver Ystads Allehanda. Om alla planer går i lås så väntas tunnelanläggningen vara klar 2028.

 

Annons