Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 19 2017
Senaste Nytt

Nya passagerarrekord för norska NSB

Foto: NSB
Foto: NSB
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 07 mar 2016

Den Norska tågoperatören NSB har haft god tillväxt under det senaste året och statistiken visar på att antalet resande med deras passagerartåg fortsätter att växa. Totalt gjordes 65 600 000 resor med NSB’s tåg under 2015, vilket innebar en tillväxt på hela 5,9 procent. Detta skriver NSB i ett pressmeddelande.

-Vi har som mål att göra det så enkelt som möjligt, för så många som möjligt att resa med  tåg, speciellt eftersom det är många som åker till och från jobbet varje dag. Genom kundundersökningar ser vi att de som reser med oss är nöjda, men vi fortsätter att jobba hårt för att kunderna ska få ännu bättre erbjudanden och service, säger Tom Ingulstad, direktör på NSB passagerartåg, i pressmeddelandet.

Nedanför finns en lista på hur trafiksiffrorna såg ut för de tre sträckor med flest registrerade passagerare:

Linje R20 Regiontåg på Östfoldbanan mellan Oslo – Halden

På Regiontåget mellan Oslo och Halden ökade med 7,1 procent fler passagerare under 2015, jämfört med 2014. Sammanlagt reste 2 504 000 resenärer med tåget.

Linje R10 NSB Regiontåg, Drammen – Lillehammer

Regiontåget mellan Drammen och Lillehammer ökade med 4,5 procent fler passagerare under 2015, jämfört med 2014. Sammanlagt reste 2 869 000 resenärer med tåget.

Linje R11 NSB Regiontog på Vestfoldbanan, Eidsvoll – Skien

Regiontåget mellan Eidsvoll och Skien ökade med 21,9 procent fler passagerare under 2015, jämfört med 2014. Sammanlagt reste 4 635 000 resenärer med tåget

Annons

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...