Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 19 2017
Senaste Nytt

Järnväg mellan Reykjavik och Keflavik planeras

Keflavik Airport. Foto: Simon Matthis
Keflavik Airport. Foto: Simon Matthis
Publicerad av
Simon Matthis - 24 feb 2016

På Island, där det inte finns någon järnväg, har en grupp investerare planer på att bygga en snabbtågsbana mellan Keflavik Airport och huvudstaden Reykjavik. Restiden skulle kortas till 18 minuter jämfört med 40 minuter som det tar att köra sträckan med buss eller bil. Enligt tidningen Frettabladid skulle en höghastighetstågbana kosta 105 miljarder isländska kronor, cirka 37 miljoner euro, att bygga. Tågen beräknas köra 250 kilometer i timmen.

Förutom privata investerare kan också de omkringliggande kommunerna väntas bidra till projektet, enligt sajten Iceland Magazine.

Man har redan börjat titta på framtida biljettpriser. Studenter och pendlare ska få resa till reducerat pris medan utländska turister kommer att få betala fullt pris, 3800 isländska kronor (cirka 10 euro), enligt Iceland Magazine. En miljökonsekvensbeskrivning kommer tas fram under närmaste tre åren.  2024 kan höghastighetsbanan stå klar enligt tidplanen.

Annons

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...