Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 19 2017
Senaste Nytt

Nu ska Trønder- och Meråkerbanan elektrifieras

 Grete Aspelund. administrativ direktör, Sweco och Jon Brede Dukan, chef för division infrastrukturprojekt på Jernbaneverket, ser fram emot ett gott samarbete. Foto: Bård Bjerkaker
Grete Aspelund. administrativ direktör, Sweco och Jon Brede Dukan, chef för division infrastrukturprojekt på Jernbaneverket, ser fram emot ett gott samarbete. Foto: Bård Bjerkaker
Publicerad av
Christer Wiik - 18 jan 2016

Bolaget Sweco ska agera konsult i det norska projektet om att elektrifiera den norsk-svenska järnvägen Trønder- och Meråkerbanan på sträckorna Trondheim - Steinkjer respektive Hell - Storlien. 

- Elektrifieringen av Trønder- och Meråkerbanen är ett stort och viktigt lyft för Trøndelag och bidrar i hög grad att ytterligare utveckla infrastrukturen i  regionen. Vi är nu glada över att ha fått oss en erfaren leverantör som Sweco i detta arbete, säger projektledare Brede Nermoen på Jernbaneverket.Källa: Jernbaneverket

 

Annons

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...