Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 24 2017
Senaste Nytt

München bygger ny centralstation

Visionsvy över Münchens nya järnvägsstation. Nya stationshallen ses från järnvägsperrongerna. Bild: Arkitektbyrån Auer & Weber
Visionsvy över Münchens nya järnvägsstation. Nya stationshallen ses från järnvägsperrongerna. Bild: Arkitektbyrån Auer & Weber
Den planerade vänthallen i nya stationsbyggnaden. Bild: Arkitektbyrån Auer & Weber
Den planerade vänthallen i nya stationsbyggnaden. Bild: Arkitektbyrån Auer & Weber
I samband med bygget av Münchens nya stationshall byggs även nya anslutningar från torget. Bild: Arkitektbyrån Auer & Weber
I samband med bygget av Münchens nya stationshall byggs även nya anslutningar från torget. Bild: Arkitektbyrån Auer & Weber
Publicerad av
Markku Björkman - 11 jan 2016

München Hauptbahnhof har cirka 350 000 resenärer per dag och är den viktigaste järnvägsstationen i Bayern och även en av de största i hela Tyskland, med över 30 spår som löper genom stationsområdet. Nu ska stationen rustas upp och expandera rejält, med en ny huvudbyggnad och en kraftigt utvidgad stationshall. Om alla planer går i lås kan hela projektet gå i mål 2026.

I projektet ingår även flera anslutningsprojekt i den Bayerska huvudstaden. Det ska bli en sammanhängande övergång från gågatorna i centrum fram till järnvägsperrongerna. München tunnelbanesystem som ligger under stationen på flera nivåer kommer att omgestaltas optiskt med attraktiv dekor. Även ett nytt hotell byggs i anslutning till stationshallen. Därtill utvidgas torget utanför entrén.

Lång planeringsprocessPlaneringen har dock tagit en ovanligt lång tid. Idéerna härstammar från förra seklet. Slutligen år 2005 arrangerade staden München tillsammans med Deutsche Bahn (DB) en arkitekttävling, som arkitektkontoret, Auer & Weber vann. Projektet lades dock först på is, främst på grund av andra komplicerade ombyggnadsprojekt i spårområdet och i tunnelbanan.Under tiden lade ett antal andra arkitektbyråer fram billigare förslag än det Auer & Weber hade vunnit med. När Münchens kommunfullmäktige skulle rösta om förslaget avslogs det och DB tvingades att återta förslaget. Nu har planerna och byggnadens design omarbetats och de projektansvariga väntar på kommunfullmäktiges slutliga beslut.