Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Göteborgs letar ny leverantör för att rostsanera spårvagnar

Foto: Göteborgs Spårvägar
Foto: Göteborgs Spårvägar
Publicerad av
Christer Wiik - 09 nov 2015

Nyligen så upphävde Göteborgs stad det tilläggsavtal man tidigare tecknat med italienska spårvagnstillverkaren AnsaldoBreda. Avtalet innebar bland annat att företaget skulle åtgärda de rostskadade spårvagnarna. Göteborgs stad kommer nu att leta efter en ny leverantör för arbetet med att sanera vagnarna.

Göteborgs har köpt totalt 65 spårvagnar från italienska AnsaldoBreda. Vagnarna som levererats mellan 2006 och januari 2013 har haft olika former av brister och produktionsfel, bland annat grava rostskador. Det har medfört att endast 35-40 av vagnarna är i trafik

 - Deras arbete har varit undermåligt och försenat och på så vis inte uppfyllt vad vi har kommit överens om. Därför häver vi nu det tilläggsavtal som vi i augusti varslade om att häva, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör vid trafikkontoret i Göteborgs Stad i ett pressmeddelande.

Göteborgs stad kommer nu att leta efter en ny leverantör för arbetet med att sanera vagnarna.– Nu börjar arbetet med att hitta en stabil leverantör för bland annat rostsanering av våra spårvagnar, så att vi kan få vagnarna i trafik så snart som möjligt. Då kan vi också uppfylla målen om god kvalitet i vår kollektivtrafik, säger Stefan Eglinger.

Den aktuella spårvagnsmodellen har i Göteborgs Spårvägar kommit att benämnas M32. Samtliga 65 vagnar har levererats mellan 2006 och januari 2013. Spårvagnarna har allt sedan de levererades varit behäftade med olika former av brister såsom dörrproblem, värme/kyla, förarstolar, sandmatning, buller samt onormalt slitage av hjulringar. Utöver dessa fel uppdagades 2012 grava rostangrepp i yttre plåtar, golvkonstruktion och bärande balkar. Detta ledde till att flertalet vagnar av de först levererade 40 togs ur trafik av säkerhetsskäl.Källor: Göteborgs stad, Göteborgs spårvägar

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...