Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Beslut kring Västlänken och Västsvenska paketet ligger fast

Jens Larsson på Västsvenska Handelskammaren. Foto: Västsvenska Handelskammaren
Jens Larsson på Västsvenska Handelskammaren. Foto: Västsvenska Handelskammaren
Publicerad av
Tommy Ekholm - 17 sep 2015

Alla beslut som är tagna kring Västlänken och Västsvenska paketet ligger fast och det finns ingenting som tyder på att de stora infrastruktursatsningar i Göteborgsområdet ska bromsas.Det menar Jens Larsson, ansvarig på Västsvenska Handelskammaren.

- Det som tillkommit är dels Sverigeförhandlingarna och dels nya diskussioner om kollektivtrafik mellan Göteborg och grannkommunerna.

Sverigeförhandlingarna handlar i grunden om de nya höghastighetstågen, bland annat mellan Stockholm och Göteborg. Ett förslag som lanserades av den förra regeringen men som drivs vidare av den nuvarande.

- Men i Sverigeförhandlarna ingår också kollektivsatsningar i de berörda kommunerna. Det kan handla om allt från linbanor, spårvägar till moderna bussystem. I paketet ryms också planer på att bygga 100 000 nya bostäder i hela riket. Vad det än slutar med så kommer det att leda till stora infrastruktursatsningar.

Parallellt med den diskussionen så pågår det ett arbete mellan Göteborgs kommun, Partille kommun och Mölndals kommun om en gemensam målbild när det gäller kollektivtrafiken 2035. Också detta kommer att leda till stora investeringar.

- Tillgången på arbetskraft är fortfarande en av de stora frågorna. Men det satsas på nya skolor och utbildningar.

- Jag brukar råda ungdomar, att om de ska vara säkra på att ha jobb framöver så ska de skaffa sig en grävmaskin eller en maskinförarutbildning, säger Jens Larsson.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons