Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 21 2017
Senaste Nytt

Inget snabbtåg till Oslo för SJ

Foto: SJ
Foto: SJ
Publicerad av
Tommy Ekholm - 02 jun 2015

SJ:s satsning för att knyta samman Oslo och Stockholm med en snabbtågslinje läggs på is. Norska Jernbaneverkets besked om ett två och ett halvt år långt kontaktledningsbyte slår undan benen för satsningen.

Snabbtågstrafiken mellan Oslo–Stockholm var planerad till att starta den 9 augusti. Biljetter har funnits till försäljning sedan 29 april. Nu bedömer SJ att det inte är möjligt att genomföra den satsning på snabbtågstrafik mellan Oslo–Stockholm som planerats.

– Vi har planerat för att introducera SJ:s snabbaste tåg på sträckan Oslo–Stockholm under flera år. Jernbaneverkets besked, så nära inpå trafikstart den 9 augusti, slår helt undan benen för vår snabbtågssatsning, säger Crister Fritzson, vd på SJ.

SJ:s satsning på snabbtåg, fler avgångar och kortare restid bedöms kunna öka resandet på sträckan med minst 20 procent och ta marknadsandelar från flyget.

– Jag bedömer att snabbtåg mellan nordens ledande tillväxtregioner Oslo och Stockholm har enorm potential. Att utan avbrott kunna arbeta på tåg med samma effektiva restid som flyget är både attraktivt, smidigt och något som många vill ha. Norska Jernbaneverket måste göra allt som står i deras makt för att hitta ett arbetsupplägg som möjliggör snabbtågsalternativet, säger Crister Fritzson.

Snabbtågstrafiken mellan Oslo–Stockholm var planerad till att starta den 9 augusti. Biljetter har funnits till försäljning sedan 29 april. Nu bedömer SJ att det inte är möjligt att genomföra den satsning på snabbtågstrafik mellan Oslo–Stockholm som planerats.

Kontaktledningsbytet på sträckan Lilleström–Kongsvinger–och svenska gränsen ska pågå mellan klockan 09.00–14.00 måndag–lördag och 04.00–14.00 på söndagar. Det startar upp i juni 2016 och väntas pågå två och ett halvt år framåt.

– Beskedet är förvånande eftersom vi har haft en konstruktiv dialog med alla berörda parter under hela långa planeringen. Alla vet att SJs snabbtågssatsning har inneburit dyra fordonsinvesteringar och ökade produktionskostnader. Beskedet kommer oväntat för både för norska och svenska kunder som redan köpt biljetter, säger Crister Fritzson.  

Annons