Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 22 2017
Senaste Nytt

”Malmbanan kräver mycket omsorg för att orka”

Malmbanan. Foto: Flickr/David Gubler
Malmbanan. Foto: Flickr/David Gubler
Publicerad av
Christer Wiik - 30 dec 2014

Malmbanan mellan Kiruna och Narvik är unik i sitt slag. Där kör man med tyngre last än standard, genom arktisk tundra långt norr om Polcirkeln. Mixen av kyla, snö och tunga transporter är en utmaning som kräver ett underhåll i världsklass.

Malmbanan är en järnvägslinje mellan Narvik och Luleå. Banan är världens nordligaste elektrifierade järnväg och är en av världens äldsta malmjärnvägar. Den största aktören på banan är gruvbolaget LKAB som transporterar järnmalm och pellets från gruvorna i Kiruna och Gällivare till hamnarna.

Men de tunga transporterna kostar på för banan. Därför har Trafikverket projekt Malmbanan, slitage och utmattning, som syftar till att underhålla spåret så att det ska vara möjligt att trafikera banan utan onormalt slitage.

– Jag brukar säga att Malmbanan är vår formel 1-bana. Den är unik i Europa. Ingen annan kör så tungt och långt tåg som vi, berättar Matthias Asplund som är projektledare för Malmbaneprojekt och även doktorand i järnvägsunderhåll vid Luleå Tekniska Universitet.

Manuella inspektionerEtt malmtåg har 68 vagnar och väger fullastat 8500 ton, vilket är lika mycket som 5000 Volvo V70. Med så tung last är nedbrytningen ett problem som man måste förhålla sig till. Därför kan inte banan behandlas som andra banor.

– Vi utför inspektion och underhåll kontinuerligt. Fem gånger per år går vi till exempel ut i spåret och gör manuella inspektioner och mätningar för att bedöma tillståndet. Vi har valt ut ett antal sektioner på banan som vi mäter och resultatet kan sedan appliceras på hela Malmbanan.

MinilaboratoriumI projektet finns förutom kompetensen från Trafikverket även representanter från gruvbolaget, teknikkonsultbolag, företag som tillverkar och slipar räl samt norska Jernbaneverket. I och med att Malmbanan är ensam i sitt slag blir projektgruppen något av ett laboratorium där till exempel olika typer av räl och rälslipningar kan testas.

 – På så sätt utvecklas vi och ökar vårt kunnande, något som sedan kan användas på andra banor i Sverige, berättar Matthias Asplund

 Är det försvarbart att köra så här tungt?– Ja, med den uppbackning Malmbanan har så är det absolut försvarbart. Kostnaden för VIP-behandlingen är en spottstyver i jämförelse med de värden som går förlorade om inte banan sköts på rätt sätt. Att Malmbanan till vissa delar ligger i ett arktiskt klimat inverkar också på slitaget eftersom kylan är ytterligare en stressfaktor på banan och försvårar underhållet.

Källa: Trafikverket

FaktaEtt fullastat malmtåg håller en hastighet på 60 kilometer i timmen. Det finns 1150 malmvagnar som dras fram och tillbaka med hjälp av 17 dragenheter. Att det kallas dragenhet beror på att det är som två lok som är kopplade tillsammans. Iore som dragenheterna heter, sägs vara världens starkaste elektrifierade lok.

Källa: Trafikverket

 

Annons