Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 29 2017
Senaste Nytt

Bombardier levererar Flexity 2 till belgiska städer

Flexity 2 på Innotrans. Foto: Markku Björkman
Flexity 2 på Innotrans. Foto: Markku Björkman
Interiör i Bombardiers Flexity 2 på Innotrans i Berlin. Foto: Markku Björkman
Interiör i Bombardiers Flexity 2 på Innotrans i Berlin. Foto: Markku Björkman
Snabbtåget Frecciarossa 1000 som presenterades på årets Innotrans, gemensamt av Bombardier och italienska AnsaldoBreda, anses av tillverkarna kunna komma upp till 400 kilometer i timmen. Foto: Markku Björkman
Snabbtåget Frecciarossa 1000 som presenterades på årets Innotrans, gemensamt av Bombardier och italienska AnsaldoBreda, anses av tillverkarna kunna komma upp till 400 kilometer i timmen. Foto: Markku Björkman
Publicerad av
Markku Björkman - 25 sep 2014

Representanter för Belgiska staden Gents trafikbolag De Lijn och Bombardier visade upp nya Flexity 2 spårvagnen på Innotrans. Före årsskiftet går det första exemplaret genom Gents centrum. Bombardiers fabrik i Brugge är ännu inte inblandad i detta projekt, men kan senare komma att få bygga en del av spårvagnarna.

Den snart premiärtrafikerande Flexity 2 är en del av en order på 48 enheter, av vilka 10 är avsedda för Gent och resten för Antwerpen.

- Det här är början på slutet. Ändå kommer det enligt honom att dröja till mitten av nästa årtionde innan alla 150 spårvagnarna har levererats, säger De Lijns chefsingenjör Lode De Kesel.

När leveransen av Flexity 2 är fullbordad, får Gents resande 1900 extra platser per timme och Antwerpen 7400 för en investering på 129 miljoner Euro, vilket är det största spårvagnsköpet någonsin för De Lijn. Om den flamländska regeringen ger klartecken, kan det bli ytterligare 40 spårvagnar.

Sedan början av året existerar ett anbud om ytterligare 146 spårvagnar, men prisförhandlingarna kommer förmodligen avgöras först i nästa år. Av dessa 146 är 62 planerade för Belgiens kustbana, där den rullande materielen är också i akut behov av förnyelse.

Det behövs ytterligare 66 enheter i Antwerpen och 18 i Gent. Bombardier fabrik i Brugge ser både hoppfullt och ängsligt på utmaningen som detta enorma kontrakt ställer för företaget.

De 48 spårvagnarna vars leveranser nu startar, byggs i Bombardiers fabriker i Wien, Mannheim, Siegen med slutmontering i Bautzen.

Trafikföretaget De Lijn har idag 369 spårvagnar och deras antal stiger i april nästa år till 407.

På järnvägsmässan InnoTrans i Berlin presenterar Bombardier också idag nya samverkansprojekt inom ramen för det partnerskap med ryska RZD som nu går in på 18:e året.

Källa: Bombardier

Annons