Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 27 2017
Senaste Nytt

Tågstrejken avslutas

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Tommy Ekholm - 19 jun 2014

Almega accepterar medlarnas bud i den pågående tågstrejken, och därmed avslutas den pågående tågkonflikten. Budet innehåller inga begränsningar av användandet av tim- och visstidsanställda, men en kraftig höjning av de timanställdas löner. Höjningen blir möjlig genom att den fastanställda personalen får avstå från en del av den avtalade löneökningen. "Det blev ett avtal med höga löneökningar för de timanställda men det betalas genom att de fastanställda avstår delar av sin löneökning", kommenterade Almegas förhandlingschef Beata Hammarskiöld. I och med att parterna tackat ja till budet avbyts alla konfliktåtgärder och tågen kommer börja gå så snart som möjligt. Seko tackade tidigare på onsdagen ja till medlarnas bud. Seko skriver i ett pressmeddelande att avtalet innebär att det blir lönsammare för en arbetsgivare att tillsvidareanställa i stället för att timanställa eftersom avtalet leder till "kraftigt ökade kostnader för timanställningar". När det gäller Öresundståg och Veolia så innebär uppgörelsen att Seko fått gehör för kravet om att begränsa deltids- och timanställningar. - Nu är det inte längre möjligt för Veolia att omvandla trygga heltidsjobb till otrygga timanställningar, säger Jens Kvist Christensen, klubbordförande på Seko Veolia. Seko skriver att avtalet i korthet innebär att alla timanställdas löner på hela avtalsområdet höjs från ingångslön till genomsnittlig lön för respektive yrkesgrupp, och att grundanställningsformen på avtalsområdet ska vara tillsvidareanställning på heltid. För Veolia/Öresundståg innebär uppgörelsen i korthet att deltidsanställningarna begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar, och att timanställningarna begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar. Seko och Veolia ska också ta fram gemensamma verktyg för att uppnå högsta möjliga effektivitet i scheman. (Nyhetsbyrån Direkt)

Annons