Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2017
Senaste Nytt

Norska politiker vill ha bättre norsk-svenska tågförbindelser

Stian Berger Røsland, borgmästare i Oslo, är en av flera norska politiker som vill ha bättre järnvägsförbindelser till och från Sverige. Foto: The Scandinavian 8 Million City
Stian Berger Røsland, borgmästare i Oslo, är en av flera norska politiker som vill ha bättre järnvägsförbindelser till och från Sverige. Foto: The Scandinavian 8 Million City
Publicerad av
Christer Wiik - 30 okt 2013

E6 är snart fullt utvecklad som fyrfilig motorväg från Oslo till Göteborg. Men järnvägen hänger inte med. Detta har lett till en överflyttning av gods från järnväg till väg i Norge. Det säger Norges nya transportminister Ketil Solvik-Olsen, till den norska public service-kanalen NRK.no och efterlyser samtidigt en bättre dialog länderna emellan.

– Idag finns  nationella planer för järnvägsbyggnationer i Norge och Sverige, men ingen gemensam plan för att modernisera banan mellan de två länderna på den mest trafikerade sträckan mellan Oslo och Göteborg, säger Fremskrittspartiets Solvik-Olsen, tillika nytillträdd transportminister till NRK.

Han kommer att kontakta de svenska myndigheterna för att inleda en planeringsprocess.

– Det är naturligt att vi frågar de svenska myndigheterna för att se hur vi kan utveckla ett samarbete för bättre järnvägsförbindelser mellan våra länder. Dialogen måste startas relativt snabbt, säger Solvik Olsen.

Även Stian Berger Røsland, borgmästare i Oslo, kräver ett svenskt-norskt samarbete inom järnvägen.  

– Man tror att järnvägen slutar vid den södra änden av Østfold, och glömmer att det faktiskt finns något på andra sidan gränsen, säger han till NRK.

Den riksöverskridande organisationen “The Scandinavian 8 Million City” har länge propagerat för bättre järnvägsförbindelser de skandinaviska länderna emellan och de efterlyser bland annat en höghastighetsbana mellan Oslo-Köpenhamn via Göteborg. ”Genom att etablera en ny järnväg mellan Oslo och Köpenhamn som kan trafikeras med både intercity- och höghastighetståg kan restiden förkortas drastiskt till bara 2,5 timmar. Dessutom frigörs stor kapacitet för godstransporter och regionaltåg. Då skapas en grön transportkorridor och hela kartan ritas om” skriver organisationen på sin hemsida.

Annons